ثبت شرکت تضامنی
نوشته شده توسط : zohre

ثبت شرکت تضامنی

مراحل ،فرآیند،نحوه ،مدارک مورد نیاز و مراحل جهت ثبت شرکت تضامنی:

 موسسه ثبت شرکت کریم خان تمامی خدمات در رابطه با ثبت شرکت تضامنی را در اختیار شما قرار می دهد ، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02188946700 تماس حاصل فرمایید.

شرکتهای تجاری را می توان به ۳ نوع قسمت نمود: نوع یک آنهایی می باشند که در آن ها سهام دخالت دارد و نوع دوم شرکتهایی که اعتبار و شخصیت شرکاء در آن مهم می باشد. شرکت سهامی از مهم ترین آنها در نوع اول است و شرکت تضامنی کامل ترین آنها در نوع دوم می باشد. شرکتهای سهامی و تضامنی را درست در مقابل یکدیگر هستند. در شرکت های سهامی شخصیت و اعتبار شرکاء به هیچ وجه دخالتی نمی کند و فقط سرمایه نقش اساسی را در آن ایفا می نماید. ولی در شرکت تضامنی اعتبار اعضا بیش از هر چیز شاخص شرکت می باشد.

 

طبق ماده ۱۱۶ قانون تجارت شرکت های تضامنی شرکتی است که در تحت اسم مخصوص برای امور تجارتی بین دو و یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود. اگر دارائی شرکت برای تأیید و حصول شدن تمام قرض ها کافی نگردد هر یک از شرکاء مسئولیت پرداخت تمام قرض های شرکت هستند- هر قراردادی که فی مابین شرکاء برخلاف این ترتیب داده شود در مقابل اشخاص سوم کان لم یکن می شود. پس شرکاء  شرکت تضامنی مسئول  پرداخت کلیه دین ها و تعهدات شرکت هستند علاوه بر آن مسئولیت تضامنی نیز خواهند داشت. پس در صورت کم شدن سرمایه ، هر شخص باید به شخصه در مقابل طلبکار ها و اشخاص دیگر برای تأیید شدن تمام  حقوق آنها مسئول باشند. برای مثال شرکتی که فی ما بین ۵ نفر با سرمایه صد هزار تومان تشکیل شود هر گاه دویست هزار تومان ریال قرض ها شود نسبت به یک صد هزار تومان که علاوه بر استهلاک سرمایه بقیه طلب بدهکاران هر ۵ نفر شریک به صورت تضامنی مسئول پرداخت آن هستند و طلبکاران آنها می توانند به هر یک از شرکاء که مایل هستند با هر ۵ نفر آنها  مراجعه کرده طلب خود را وصول می کنند. تعقیب یکی از شرکاء و طلب کردن کلیه طلبها مانع از طلب کردن از دیگری نیست  البته یکی از شرکا که در چنین موقعی طلب بستانکار را پرداخته است، می تواند به یکی از شرکاء خود مراجعه نماید و سهم ضرر آنها را به تناسب سرمایه ای که در شرکت داشته اند وصول کنند.

 

شرکت تضامنی به قدری مهم می باشد که هرگاه شرکاء به خلاف آن در شرکت نامه تراضی نمایند گرچه باطل نبوده و بین خودشان مؤثر و نافوذ کننده است ولی در مقابل بستانکاران به هیچ وجه دارای ارزش نمی باشد.

 

تشکیل شرکتهای تضامنی پس از ثبت شرکت تضامنی

 

شرکتهای تضامنی در زمانی  تشکیل می گردد که دو امر واقع شده باشد:

 

    شرکتنامه طبق قوانین تنظیم گردیده باشد .

    تمام سرمایه نقدی تأیید و سهم الشرکه غیر نقدی به صورت کامل تقویم و تحویل شده باشد.

 

شرکت های تضامنی اکثرا احتیاج به اساسنامه نیست ولی اگر قراری فی مابین شرکاء باشد که با تراضی قبلی بوده باشد و محتاج به تعیین تکلیف کرد گردد در اساسنامه باید قید گردد، زیرا  در شرکت نامه آن چه قید می گردد امور اساسی شرکتها است از قبیل :

 

    نام شرکت تضامنی

    موضوع فعالیت شرکت

    مدت زمان شرکت

    سرمایه و حصه هر یک از اعضای شرکت اعم از نقدی وغیر نقدی با ذکر اسم اعضای شرکت

    تقسیم سود و زیان شرکت

    قوانین مربوط به فسخ شرکتها و فوت کردن شرکاء

 

شرکت نامه بارزترین پایه و اساس شرکت می باشد و مسلم می باشد که به هیچ وجه نباید آن را تغییر داد مگر به رضایت تمامی اعضای شرکت . سرمایه نیز باید به صورت کامل پرداخت گردد اعم از نقدی یا غیر نقدی. در تقویم سهم الشرکه غیر نقدی، در شرکت تضامنی ضوابط  خاصی معمول نداشته ، زیرا به نحوی که دیده شد در شرکتهای سهامی پس از واگذار نمودن چیزی که در ازاء آن سهم داده پرداخت می گردد ، شریک متعهد نمی گردد. و در شرکت های مسئولیت محدود اگر سهم الشرکه غیرنقدی کمتر از ارزش واقعی تقویم شود شرکاء  به صورت تضامنی مسئول اند. ولی در این نوع شرکتها ، اساس آن می باشد که اعضای شرکت مسئول کمبود سرمایه هستند. بنابراین ذکر آن در این مورد الزامی ندارد ، و اگر سهم الشرکه ، غیر نقدی یکی از شرکاء کمتر از قیمت واقعی تقویم شده باشد سایر شرکاء به ضرر خودشان اقدام نموده اند . فقط در ماده ۱۱۸ به این عبارت ذکر شده « شرکت تضامنی زمانی تشکیل می گردد که تمام سرمایه نقدی تأدیه و سهم الشرکه غیر نقدی تقویم و تسلیم گردد».

 

اسم شرکتهای تضامنی

 

قوانین یکی از شرایط شرکت تضامنی را داشتن « نام مخصوص به خود » دانسته و به شرح ماده ۱۱۷ قوانین « در نام شرکتهای  تضامنی باید عبارت ( شرکت تضامنی ) و حداقل نام یکی از شرکاء قید گردد. در صورتی که نام شرکت مشتمل بر نام های تمامی اعضای شرکت نباشد باید بعد از اسم شریک یا شرکائی که قید شده است عبارتی از قبیل ( و شرکاء ) یا ( برادران ) قید شود».

 

چون شرکت با شخصیت حقوقی همراه است از آن جهت باید مانند یک شخص حقیقی نام داشته باشد و نام لااقل یک شریک در آن قید گردد و به بقیه شرکاء اشاره شود.

 

قید کلمه ( شرکت تضامنی ) به دو دلیل می باشد: یکی اینکه معرف شخصیت حقوقی شرکت می باشد و آن را از شخصیت شرکائی که به نام آنها نامیده می شود متمایز می کند.

دیگر اینکه این موضوع به نفع شرکت تضامنی و معرف ضمانت شرکاء است.

 

اسم شرکت همان نام تجارتی آن می باشد ولی قابل انتقال نمی باشد زیرا دیگری نمی تواند از عنوان آن استفاده کرد و نام و اعتبار اشخاص را برای خود نام تجاری قرار داد. اگر شریکی که شرکت تضامنی به اسم او نامیده می شود فوت کند و یا از شرکت خارج گردد این امر قطعی می باشد که نام او هم از شرکت حذف می گردد و شرکت به نام دیگر شرکا نام میگیرد.

 

 

 

 

 

تضامن به حکم قانون

 

قوانین تجارت هفت نوع شرکت را پیش بینی کرده است و هر شرکت تجاری باید به صورت یکی از شرکت های ۷ گانه ثبت گردد و وضعیت خود را با آن وقف دهد و الا بر حسب قسمت یک از ماده ۲۲۰ قوانین تجارت « هر شرکت ایرانی که از قبل وجود داشته باشد و یا درآینده تشکیل گردد و با اشتغال به امور تجارتی خود را به صورت یکی از شرکتهای ذکر شده در این قانون در نیاورده باشد و طبق قوانین مربوط به آن شرکت عمل نکند شرکت تضامنی محسوب می گردد و احکام راجع به شرکتهای تضامنی در مورد آن اجرا می شود.





:: بازدید از این مطلب : 681
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 آبان 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: